به گزارش گروه بینالملل مانا؛ "ون کارتیش راما" کارشناس دریایی و لجستیک شرکت نوکیا طی مقالهای در سایتهای دریایی اعلام کرد در صورتیکه ذینفعان زنجیرۀ تأمین و لجستیک کالا نتوانند خود را به روزرسانی کرده و تحول دیجیتالی را سرلوحۀ کار قرار دهند، در آینده در باتلاق دیجیتالی سازی فرو خواهند رفت.
وی با اشاره به اینکه دوران بیتفاوتی نسبت به تحول دیجیتالی گذشته و کوچکترین وقفه و مکث در انتخاب این فنّاوریها آسیبهای زیادی خواهد داشت، یادآور شد: سالهاست نسل پنجم استاندارد فنّاوری شبکههای سلولی باند پهن 5G در حال توسعه بوده و اکنون زمان آن رسیده است مزایای آن نقش پررنگتری در بنادر و به طور کلی در حملونقل و لجستیک کالا داشته باشد. در صورتیکه سیستمهای بندری نتوانند اتوماسیون مناسبی را با استفاده از انواع فنّاوریهای دیجیتالی برای خود انتخاب کنند قطعاً در آیندهای نه چندان دور دچار چالش خواهند شد.
در این زمینه دکتر "Rafiq Swash" تحلیلگر و استاد دانشگاههای دریایی نیز خاطرنشان ساخت: دیجیتالی شدن زیرساختهای فعلی بندری باید در اولویت سرمایه گذاری قرار گیرد، زیرا بدون داشتن امکانات و بنادر دیجیتالی نمیتوان منتظر ساخت کشتیهای خودران بود. متأسفانه در حال حاضر دست اندرکاران حملونقل و بنادر فقط نظاره گر ساخت انواع و اقسام کشتیهای خودران هستند بدون آنکه در نظر بگیرند این کشتیها به بنادر و پایانههای دیجیتالی نیاز دارد.
وی ضمن انتقاد از مدیران و دست اندرکاران بنادر و حملونقل کالا نسبت به بی تفاوتی در انتخاب فنّاوریهای دیجیتالی تاکید کرد: شاید عنوان شود که این کار به سرمایه گذاری کلانی نیاز دارد، اما جای تأسف اینجاست که بسیاری از کشورها توان و مزیت سرمایه گذاری دارند، اما متأسفانه تعلل میورزند.
بدین ترتیب یادآور میشود صنعت بندری جهان برای تقویت فنّاوری و سیستمهای دیجیتالی و مقابله با حملات سایبری پیشبینیهای لازم را به عمل آورد و تا دیر نشده با تحول دیجیتالی اجازه دهند زنجیرۀ تأمین و لجستیک نقش حیاتی خود را ایفا کند، زیرا بدون فنّاوری، سیستمهای فعلی در ۱۰ سال آینده دیگر پاسخگو نیست.
وی در ادامه خاطر نشان ساخت: همه مسئولان، کارشناسان و دست اندرکاران از بنادر پاک، سبز و اهداف زیست محیطی پاک برای سالهای آینده صحبت میکنند، اما اینکه چقدر گامهای عملی در این زمینه برداشتهاند پاسخی وجود ندارد. بدین ترتیب انتخاب فنّاوریهای دیجیتالی برای رشد بنادر و زنجیرۀ تأمین کالا برای استفاده در سالهای آینده حیاتی است و نیاز به همکاری و مشارکت جهانی دارد و در واقع نمیتوان یک جانبه از تحول دیجیتالی در بنادر سخن گفت. اگر جامعۀ دریایی دست روی دست بگذارد و به آخرین فنّاوریهای دیجیتالی مجهز نشود معلوم نیست چه پاسخی برای نسل بعدی خواهد داشت؟