به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از سایت ترید ویندز، «پل بارتلت» تحلیلگر و کارشناس ارشد دریایی در گزارشی نوشت: در حال حاضر مراکز اوراق کشتی پاکستان به شهر ارواح تبدیل شده و به نوعی میتوان گفت به مرحله مرگ نزدیک شدهاند.
این تحلیلگر و کارشناس ارشد دریایی در ادامه نوشت: پاکستان به عنوان سومین کشور بزرگ بازیافت کشتیها به علت شرایط بد اقتصادی، عدم رعایت استانداردهای مربوط به نیروی انسانی و کنوانسیونهای سازمان IMO، همچنین پایین بودن نرخ خرید کشتیهای اوراقی قادر به جذب مشتری نیست در حال حاضر یارد «گادانی» به عنوان بزرگترین یارد بازیافت کشتیها عملاً بیکار شده و خالی از کشتیهای اوراقی است.
این اتفاقات در شرایطی رخ میدهد که بحران اقتصادی پاکستان را تهدید میکند و این کشور مجبور است از صندوق بینالمللی پول کمک سه میلیاردی دریافت کند.
از سوی دیگر گزارش GMS (بزرگترین خریدار نقدی کشتیهای فرسوده در جهان) حاکی از آن است که یاردهای هند و بنگلادش کشتیهای قابل بازیافت را به ازای هر تُن ۶۲۵ دلار و کشتیهای فلهبر را ۵۷۵ دلار خریداری میکنند، اما یاردهای پاکستان ۶۰ تا ۸۰ دلار زیر این قیمت حاضر به خرید کشتی هستند که مالکان تمایلی نسبت به فروش کشتی با این نرخها را ندارند.