mana.ir

دلایل و پیامد‌های ظهور کریدور میانی

دلایل و پیامد‌های ظهور کریدور میانی

از زمان افول جاده ابریشم در اوایل قرن شانزدهم، کالا‌ها بین آسیا و اروپا عمدتاً از طریق دریا مبادله می‌شوند که گزینه‌ای امن‌تر، سریع‌تر و ارزان‌تر است. در واقع، امروزه بیش از ۹۰ درصد از حجم تجارت نزدیک به ۸۰۰ میلیارد دلاری بین اتحادیه اروپا و چین از طریق دریا انجام می‌شود.

کریدور شمال جنوب ظرفیت عظیمی برای توسعه دریا محور ایجاد می‌کند/مکران منطقه مناسب برای سرمایه‌گذاری در حوزه دریا محور

نماینده مردم تهران در مجلس دوازدهم مطرح کرد: کریدور شمال جنوب ظرفیت عظیمی برای توسعه دریا محور ایجاد می‌کند/مکران منطقه مناسب برای سرمایه‌گذاری در حوزه دریا محور

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ایجاد ظرفیت عظیم برای توسعه دریا محور با ایجاد کریدور شمال جنوب، سواحل مکران را مکان مناسبی برای جذب سرمایه‌گذاری در راستای توسعه دریا محور توصیف کرد.

رقابت مالکان و اپراتور‌ها برای انعقاد طولانی مدت قرارداد‌های اجاره کشتی‌‌های کانتینری

رقابت مالکان و اپراتور‌ها برای انعقاد طولانی مدت قرارداد‌های اجاره کشتی‌‌های کانتینری

بازار اجاره کشتی‌های کوچک و متوسط کانتینری در حال حاضر به مرحله‌ای رسیده که تمامی اپراتور‌ها و اجاره کنندگان به دنبال انعقاد این قبیل کشتی‌ها در حال رقابت هستند، این درحالی است که از سال ۲۰۲۱ میلادی تاکنون چنین کشتی‌هایی سفارش داده نشده است. از سوی دیگر قرارداد‌های طولانی مدت نیز برای اجاره کشتی‌ها تا ۳۶ ماه منعقد می‌شود.

صادرات ۳۶ میلیارد دلاری آمریکا به چین و واردات ۹۷ میلیارد دلاری

صادرات ۳۶ میلیارد دلاری آمریکا به چین و واردات ۹۷ میلیارد دلاری

با افزایش فعالیت‌های تجاری و ایجاد خطوط و مسیر‌های جدید کشتیرانی بین آسیا و اروپا و آمریکا از ژانویه تا مارس ۲۰۲۴ میلادی آمریکا کالا‌هایی به ارزش ۳۶.۸۶ میلیارد دلار به چین صادر کرده و کالا‌هایی را به ارزش ۹۷.۶۳ میلیارد دلار از آن کشور واردکرده است.

شاخص جهانی کانتینر ۱۸۱ درصد نسبت به سال ۲۰۲۳ افزایش یافت

شاخص جهانی کانتینر ۱۸۱ درصد نسبت به سال ۲۰۲۳ افزایش یافت

شاخص جهانی کانتینر Drewry در هفته منتهی به ۶ ژوئن با ۱۲ درصد افزایش به طور میانگین به ۴۷۱۶ دلار در هر کانتینر ۴۰ فوتی رسید که نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۳، ۱۸۱ درصد افزایش نشان می‌دهد.
سه‌شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۱
امضای تفاهم‌نامه همکاری سه جانبه در حوزه لجستیک شرق در چابهار

امضای تفاهم‌نامه همکاری سه جانبه در حوزه لجستیک شرق در چابهار

سازمان منطقه آزاد چابهار، دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی کشور و کنسرسیوم لجستیک شرق تفاهم نامه همکاری سه جانبه امضا کردند.
دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۵
سهم اجاره کنندگان کشتی‌های ناوگان کانتینری به ۴۰ در‌صد رسید

سهم اجاره کنندگان کشتی‌های ناوگان کانتینری به ۴۰ در‌صد رسید

سهم اپراتور‌های اجاره کنندگان ناوگان کانتینری در حال حاضر به ۴۰ درصد کاهش یافته است که کمترین میزان از ۲۰۰۲ تا کنون است. در این میان سهم مالکان کشتی با روند افزایشی مواجه شده است.
دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۱
بحران دریای سرخ به نفع صنعت کشتیرانی کانتینری شد

بحران دریای سرخ به نفع صنعت کشتیرانی کانتینری شد

بازار حمل‌و‌نقل کانتینری طی چند هفته گذشته به شدت داغ شده و گزارش‌های منتشر شده از سوی مؤسسات آنالیز و کارگزاران کشتی نشان می‌دهد اگرچه یک تا دو ماه پیش بازار حمل‌و‌نقل کانتینری نسبتاً متعادل بود و بحران دریای سرخ باعث نوسانات و فراز و نشیب‌های فراوانی شد‌ه بود، اما صنعت کانتینری به مرور خود را بازیافت و از بحران دریای سرخ به نفع خود استفاده کرد و در حال حاضر حرکت رو به جلو خود را تداوم می‌بخشد.
دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۳
زنگ خطر کمبود کانتینر / بار جدید بر دوش ترانزیت و تجارت ایران

زنگ خطر کمبود کانتینر / بار جدید بر دوش ترانزیت و تجارت ایران

ایران با موقعیت استراتژیک و دسترسی به آب‌های آزاد، پتانسیل بالایی برای تبدیل شدن به هاب لجستیکی منطقه دارد. اما در این مسیر، چالش‌های بزرگی نیز وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آنها، کمبود زیرساخت‌های لجستیکی است.
يکشنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
ضرورت توجه به پسروی آب دریای خزر در سرمایه‌گذاری‌ها
رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه اعلام کرد:

ضرورت توجه به پسروی آب دریای خزر در سرمایه‌گذاری‌ها

رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه با اشاره به مشکل پسروی آب دریای خزر، توجه به این مقوله در برنامه‌ریزی برای سرمایه‌گذاری‌های آتی را ضروری توصیف کرد.
شنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۷
چین بیشترین افزایش دستمزد دریانوردان را در جهان دارد

چین بیشترین افزایش دستمزد دریانوردان را در جهان دارد

چین که ۱۱ درصد از کل نیرو‌های انسانی مستقر در دریا را در اختیار دارد طی سال‌های اخیر بیشترین دستمزد را به دریانوردان پرداخت کرده است.
شنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۱
لزوم جایگزینی تانکر‌های فرسوده قدیمی در ناوگان نفتکش جهان

لزوم جایگزینی تانکر‌های فرسوده قدیمی در ناوگان نفتکش جهان

ناوگان نفتکش جهان در حال حاضر با میانگین سنی بالا در حال فعالیت است؛ و به ۱۱۰۰ فروند نفتکش جدید نیاز دارد. از آن جاییکه یارد‌های کشتی‌سازی به ساخت کشتی‌های کانتینری و LNG روی آورده‌اند سفارش ساخت کشتی تانکر به مراتب کمتر است، اما با توجه به شرایط فعلی حتماً باید جایگزین شوند.
جمعه ۱۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۲
امارات یک مسیر لجستیکی بین مکزیک، آمریکا و کانادا راه‌اندازی کرد

امارات یک مسیر لجستیکی بین مکزیک، آمریکا و کانادا راه‌اندازی کرد

شرکت DP World امارات به منظور هموار کردن مسیر تجاری آمریکا _ مکزیک و کانادا پروژه‌ای را با استفاده از کانتینر‌های ۵۳ فوتی که قابل حمل از طریق کامیون و حمل‌ونقل ریلی می‌باشد، اجرا کرد.
چهارشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۷
دلیل تمایل هند به گنجاندن بندر چابهار در کریدور شمال-جنوب

دلیل تمایل هند به گنجاندن بندر چابهار در کریدور شمال-جنوب

امضای اخیر توافقنامه ۱۰ ساله برای مدیریت بندر چابهار ایران، نقطه عطف مهمی در جاه طلبی‌های اتصالات منطقه‌ای هند بود. بندر چابهار که در سواحل جنوب شرقی مکران ایران قرار دارد، اهمیت استراتژیک بسیار زیادی برای دهلی دارد و به عنوان مسیر حیاتی برای تجارت با ایران، آسیای مرکزی و روسیه عمل می‌کند. علاوه بر این، این بندر نقشی محوری در عملیاتی کردن کریدور بین‌المللی شمال به جنوب (INSTC) ایفا می‌کند که با هدف تقویت ارتباطات تجاری بین بنادر سواحل غربی هند با ایران و روسیه ایجاد شده است.
چهارشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۳
تانزانیا امتیاز بهره برداری از ۲ ترمینال کانتینری را به مدت ۳۰ سال به هند واگذار کرد

تانزانیا امتیاز بهره برداری از ۲ ترمینال کانتینری را به مدت ۳۰ سال به هند واگذار کرد

بر‌اساس قرارداد منعقده ۳۹ میلیون دلاری به منظور تبدیل شدن بندر دارالسلام به یک بندر جهانی احداث و بهره برداری از دو ترمنیال بندر دارالسلام تانزانیا به مدت ۳۰ سال به شرکت آدانی هند واگذار شد.
سه‌شنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۳
تشریح مزایای ایران برای ترانزیت کالا بین چین و اروپا
در اجلاس «راه به سوی تیان‌ شان» مطرح شد؛

تشریح مزایای ایران برای ترانزیت کالا بین چین و اروپا

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی در اجلاس بین المللی راه به سوی تیان شان، مزیت‌های ایران برای ترانزیت کالا میان چین و اروپا را تشریح کرد.
يکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۲
آغاز توسعه فاز دوم بندر چابهار با سرمایه‌گذاری ۵۵٠میلیون دلاری کشتیرانی و بنیاد مستضعفان
وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

آغاز توسعه فاز دوم بندر چابهار با سرمایه‌گذاری ۵۵٠میلیون دلاری کشتیرانی و بنیاد مستضعفان

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: با انعقاد قرارداد جدید با هندی‌ها تجهیزات بندر شهید بهشتی چابهار تکمیل می‌شود. بحث موافقتنامه فاز دو بندر شهید بهشتی نهایی شده است و توسعه فاز دو به مجموعه‌های داخلی واگذار شده و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، بنیاد مستضعفان و قرارگاه خاتم الانبیاء با سرمایه گذاری ۵۵٠ میلیون دلار فاز دو را به اجرا می‌رسانند تا با این پروژه به اهداف توسعه این بندر نزدیک شویم و در نهایت انتفاع آن را مردم سیستان می‌بینند.
يکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۶
وزیر راه و شهرسازی ۲۷ پروژه دریایی و بندری را افتتاح کرد

وزیر راه و شهرسازی ۲۷ پروژه دریایی و بندری را افتتاح کرد

۲۷ پروژه بندری و دریایی با حضور وزیر راه و شهرسازی به بهره‌برداری رسمی رسید.
يکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۸
۱
آخرین اخبار