۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۱

بحران دریای سرخ نیاز به کشتی‌های متوسط را بیشتر کرده است

بحران دریای سرخ باعث کمبود کشتی‌های کوچک و متوسط در ائتلاف‌های کانتینری شد به گونه‌ای که حداکثر ظرفیت به منظور عبور کشتی‌ها به سمت بنادر آفریقایی و امید نیک ۱۴۰۰۰ teu است که به همین جهت کمبود این قبیل کشتی‌ها در مسیر‌های آسیا به آفریقا مشاهده می‌شود.
کد خبر: ۹۹۰۴۲

بحران دریای سرخ نیاز به کشتی‌های متوسط را بیشتر کرده است

 

به گزارش گروه بین‌الملل مانا گزارش آلفا‌لاینر حاکی است، سه ائتلاف کشتیرانی کانتینری در حال حاضر با کمبود ۱۰ درصد تناژ مورد نیاز برای آسیا و اروپا مواجه هستند که همگی آن‌ها کشتی‌های کمتر از تناژ  TEU ۱۴۰۰۰ می‌باشد. در این ارتباط علی‌رغم اینکه از ابتدای سال جاری تا کنون حدود ۱.۱۴ میلیون TEU کشتی جدید تحویل شده، اما اکثر آن‌ها سایز بزرگ هستند که قابل عبور در مسیر آسیا به اروپا با دور زدن از دریای سرخ نیستند.

براساس ارزیابی تحلیلگران آلفا‌لاینر در حال حاضر ائتلاف‌های کانتینری با کشتی‌هایی به ظرفیت  ۵۰۰ هزار TEU کانتینر که ۹.۶ درصد ظرفیت مورد نیاز در منطقه دریای سرخ را تشکیل می‌دهند، نیازمند هستند. این درحالی است که کشتی‌های بزرگ و غول‌پیکر امکان عبور از این مسیر را ندارند.

به گفته تحلیلگران آلفا‌لاینر در حال حاضر ۳۷۶ کشتی در تناژ کوچک و متوسط  برای دور زدن از بحران دریای سرخ به سمت دماغه امید نیک مورد نیاز ائتلاف‌های کانتینری است.  

اگرچه اعضای ائتلاف کانتینری ۷۷ کشتی با سایز بزرگ دارند، اما نمی‌توانند از این کشتی‌ها در منطقه استفاده کنند به این جهت ائتلاف Ocean Alliance با بزرگترین چالش در این زمینه مواجه است، زیرا ۱۲۰ کشتی آن‌ها در حال حاضر در مسیر آسیا اروپای شمالی مشغول فعالیت است و این ائتلاف به ۲۰ کشتی  نیاز دارد تا بتواند  کالا‌های موجود را به سمت اروپا حمل کند.

از سوی دیگر Ocean Alliance که با ۱۰۲ کشتی در مسیر آسیا و اروپا از سمت بنادر آفریقایی فعالیت می‌کند به هشت کشتی با سایز متوسط نیازمند است، در این ارتباط MSC با توجه به اینکه نسبت به گسترش ناوگان در سایز‌های متوسط اقدام کرده، کمترین آسیب را متحمل شده است.

همبستگی مرسک و MSC

از سوی دیگر گزارش کانتینر نیوز حاکی است در پی بحران دریای سرخ شرکت مرسک و MSC با تمدید مدت زمان در ائتلاف باقی مانده و در حال حاضر فعالیت خود را در مسیر شرق دور به اروپا با دور زدن از دریای سرخ ادامه می‌دهند.  

آنتونلا تئودورو، تحلیلگر MDS Transmodal در این زمینه گفت شرکت‌های مرسک و MSC با داشتن  کشتی سایز متوسط توانستند با دور زدن دریای سرخ کالا‌های خود را به سمت بنادر اروپایی از طریق آفریقا ارسال کنند که در سه ماهه اول عملیات مشترک آن‌ها  ۱۲ درصد  بالا رفت.

وی معتقد است اگرچه مرسک و MSC قرار است در آینده ائتلاف خود را منحل کنند، اما ممکن است بحران دریای سرخ به همبستگی آن‌ها کمک کند و آن‌ها ترجیح دهند به  ائتلاف فعلی خود ادامه دهند.  

سایت کانتینر نیوز در ادامه به گزارش Sea-Intelligence در زمینه تراکم  کشتی و ازدحام بنادر در مسیر آسیا به اروپا با دور زدن از دریای سرخ اشاره کرده و می‌نویسد این مؤسسه ظرفیت‌های واقعی را در ماه مارس و آوریل ۲۰۲۴ میلادی تجزیه و تحلیل کرده و به این نتیجه دست یافتیم که خطوط کشتیرانی در ماه‌های فوریه تا‌کنون در تجارت آسیا اروپا و اقیانوس آرام به کشتی‌های با سایز متوسط نیاز دارد و کشتی‌های بزرگ مسیر آسیا، اروپا و آمریکا را با دور زدن از دریای سرخ ادامه می‌دهند.  

«آلن مورفی» مدیر‌عامل Sea-Intelligence در این زمینه معتقد است اگرچه عملیات دریایی در منطقه دریای سرخ بسیار ناپایدار است با این حال کشتی‌ها طی مسیر طولانی از آسیا به اروپا در حال حرکت هستند، اما در حال حاضر هیچ کشتیِ بیکاری در مسیر وجود ندارد.  

حتی در برخی بنادر آسیایی و اروپایی ازدحام بنادر مشاهده می‌شود، زیرا در حال حاضر عرضه نسبت به تقاضا بیشتر شده و در این ارتباط  خطوط کشتیرانی کانتینری بیشتر به کشتی‌های تناژ متوسط نیاز دارند در حالیکه اکثر کشتی‌هایی که تحویل شده و یا در دست ساخت است از سایز‌های بزرگ برخوردارند به همین جهت کشتی دستِ دوم در تناژ کوچک و متوسط با قیمت‌های سرسام آوری مواجه هستند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار