۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۷

عزم چین برای تبدیل به غول صادراتی LNG در جهان

چین تصمیم گرفته است به عنوان بزرگترین خریدار LNG و صادر کننده آن به سایر کشور‌ها به غول صادراتی گاز LNG تبدیل شود.
کد خبر: ۹۹۰۸۵

 

عزم چین برای تبدیل به غول صادراتی LNG در جهان

به گزارش گروه بین‌الملل مانا، خبرگزاری بلومیرگ دریایی اعلام کرد: شرکت ملی نفت قاره چین به عنوان غول دولتی نفت و گاز این کشور در حال گسترش ناوگان حمل LNG برای افزایش قدرت تجاری صادراتی خود در بازار جهانی است، در بیانیه‌ای که از سوی شرکت CNOOC Gas and Power Group منتشر شده آمده است این کشور در‌صدد آن است که ضمن واردات LNG از سایر کشور‌ها و احداث مخازن ذخیره آن جابه‌جایی این محموله را در سراسر جهان افزایش دهد، در همین ارتباط تصمیم دارد ناوگان حمل LNG خود را به دو برابر ظرفیت فعلی برساند.

در ادامه این گزارش آمده است این شرکت برای ساخت ۱۲ فروند کشتی حامل گاز به ارزش ۱۶ میلیارد یوان (۲.۲ میلیارد دلار) با کارخانه کشتی سازی چین قرارداد بسته و اولین سِری از این کشتی‌ها را در تاریخ ۱۵ می‌تحویل گرفت.  

«ژو یانیان»، یکی از مقامات ارشد شرکت CNOOC Gas and Power در این زمینه گفت: کشتی حامل گاز تحت فرمان و نظارت این شرکت خواهد بود تا به یک اهرم مناسب در مذاکرات تبدیل شود و بتواند وارد تجارت جهانی LNG شده و حرف اول را بزند.  

وی افزود: علاوه بر ۱۲ کشتی که قبلاً اعلام شد ۱۰ تانکر جدید حامل گاز قرار است به موجودی این شرکت اضافه شود؛ بدین ترتیب بر واردات LNG چین  ۱۶ میلیون تُن در سال اضافه خواهد شد.  

خبرگزاری بلومبرگ در ادامه یاد‌آور شد:  چین در سال ۲۰۲۳ میلادی با ۱۳ درصد افزایش گاز LNG، به میزان ۷۱.۳ میلیون تُن گاز LNG وارد کرد که به عنوان بزرگترین وارد کننده این محصول شناخته شد.  

شایان ذکر است علاوه بر شرکت ملی نفت فلات قاره، چین با شرکت‌های دیگری مانند PetroChina فعالیت خود را در زمینه حمل‌و‌نقل LNG به منظور رقابت با بزرگترین تاجران انرژی جهان گسترش خواهند داد.

عزم چین برای تبدیل به غول صادراتی LNG در جهان

افزایش میزان جابه‌جایی کانتینر در بنادر چین

بر‌اساس گزارش کانتینر نیوز جابه‌جایی کانتینر در بنادر کانتینری چین در سه ماهه اول ۲۰۲۴ میلادی به ۷۶.۶ میلیون TEU رسید که نشان دهندۀ افزایش ۱۰ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۳ میلادی است.  

بر‌اساس این گزارش بندر شانگ‌های با حمل ۱۲.۴۵ TEU در رتبه اول بنادر چینی است و پس از آن بنادر نینگبو-ژوشان و گوانگژو با ۹.۱۴ و ۶.۹ میلیون TEU  قرار دارند. بیشترین افزایش در جابه‌جایی کانتینر در سه ماهه اول در بنادر خلیج بیبو، شنژن و نینگبو-ژوشان گزارش شده که به نرخ رشد ۲۰.۴، ۱۶.۲ و ۱۱.۷ درصد دست یافتند.  

تنها بندر چینی که در سه ماهه اول ۲۰۲۴ میلادی کاهش فعالیت داشته بندر Xiamen با ۲.۸ میلیون TEU جابه‌جایی کانتینر است که ۱.۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است.  

عزم چین برای تبدیل به غول صادراتی LNG در جهان

ارسال نظرات
آخرین اخبار