کاهش ۶۷ درصدی فعالیت بنادر عربستان در سه ماهه اول ۲۰۲۴

کاهش ۶۷ درصدی فعالیت بنادر عربستان در سه ماهه اول ۲۰۲۴

بحران دریای سرخ تأثیر گسترده‌ای بر حمل‌و‌نقل دریایی گذاشته که در این میان بنادر جده و ملک عبدالله عربستان سعودی از محل بحران دریای سرخ با کاهش فعالیت نسبت به سال ۲۰۲۳ مواجه شد و تماس‌های بندری در این بنادر طی سال ۲۰۲۴ کاهش ۶۷ درصدی داشته است.
نقش چابهار و گوادر در رقابت چین و هند

نقش چابهار و گوادر در رقابت چین و هند

در دو دهه گذشته، چین و هند به ترتیب به جایگاه‌های دومین و پنجمین اقتصاد‌های بزرگ جهان صعود کرده‌اند. همچنین، این دو قدرت آسیایی برای تقویت نفوذ خود در زمینه تجارت و امنیت، بر کریدور‌های بین‌المللی به ویژه در منطقه اقیانوس هند تمرکز کرده‌اند.
صدور  بی سر و صدای نفت روسیه به کره شمالی

صدور بی سر و صدای نفت روسیه به کره شمالی

روسیه بی سر و صدا فرآورده نفتی را به کره شمالی ارسال می‌کند که از دید تحلیلگران و کارشناسان نقض دستورات شورای امنیت سازمان ملل است.
آغاز تحویل کامیون‌های ملکی کشتیرانی به رانندگان/ امکان واگذاری به متقاضیان جدید فراهم شد
همزمان با واگذاری کامیون‌ها به رانندگان اعلام شد:

آغاز تحویل کامیون‌های ملکی کشتیرانی به رانندگان/ امکان واگذاری به متقاضیان جدید فراهم شد

مدیرعامل شرکت حمل‌و‌نقل جاده‌ای گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، از آغاز تحویل کامیون‌های این شرکت به رانندگان خبر داد و گفت: آماده واگذاری تعداد بیشتری از کامیون‌های ملکی گروه به رانندگان و متقاضیان جدید هستیم.
بحران دریای سرخ بنادر آسیایی را به چالش کشید

بحران دریای سرخ بنادر آسیایی را به چالش کشید

بحران دریای سرخ ضمن به چالش کشیدن بنادر آسیایی به ازدحام در برخی بنادر کمک کرده و از سوی دیگر به کاهش پهلوگیری کشتی‌ها در بعضی بنادر منجر شده است به همین جهت از دید کارشناسان تنظیم چرخش کالا از آسیا به کشور‌های اروپایی و آمریکایی برهم خورده است.
افزایش ۸۰ درصدی تحویل کشتی‌های کانتینری جدید در ۴ ماه سال ۲۰۲۴

افزایش ۸۰ درصدی تحویل کشتی‌های کانتینری جدید در ۴ ماه سال ۲۰۲۴

طی ۴ ماه اول سال ۲۰۲۴ کشتی‌های کانتینری با ظرفیت بیش از یک میلیون TEU تحویل شرکت کشتیرانی شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸۰ درصد بالا‌تر است.
خط کشتیرانی فرانسه در جدول ۱۰ شرکت برتر جهان از مرسک جلو می‌افتد

خط کشتیرانی فرانسه در جدول ۱۰ شرکت برتر جهان از مرسک جلو می‌افتد

با سفارش ساخت کشتی‌های بزرگ جدید، خرید کشتی‌های دست دوم توسط MSC و خط کشتیرانی فرانسه تا سال ۲۰۲۶ میلادی شرکت مرسک از رتبه ۲ به رتبه ۳ در جدول ۱۰ شرکت برتر کشتیرانی جهان سقوط خواهد کرد.
برای تحقق توسعه دریامحور به توسعه ناوگان نیاز داریم / لزوم تشکیل کنسرسیومی برای حمایت از توان ساخت کشتی در داخل کشور
مدیرعامل شرکت ملی نفتکش جمهوری اسلامی:

برای تحقق توسعه دریامحور به توسعه ناوگان نیاز داریم / لزوم تشکیل کنسرسیومی برای حمایت از توان ساخت کشتی در داخل کشور

مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران با اشاره به بند هشتم سیاست‌های کلی توسعه دریامحور مبنی بر افزایش سهم کشور در حمل و نقل دریایی و ترانزیت با ایجاد و تقویت شبکه حمل و نقل ترکیبی تاکید کرد: مهم‎ترین مأموریت شرکت ملی نفتکش ایران در توسعه دریامحور باید توسعه ناوگان و حفظ و صیانت از ظرفیت حمل‌و‌نقلی این شرکت باشد.
تأثیر بحران دریای سرخ بر ۲۰ درصد حمل‌و‌نقل کانتینری جهان

تأثیر بحران دریای سرخ بر ۲۰ درصد حمل‌و‌نقل کانتینری جهان

بحران دریای سرخ حدود ۲۰ درصد از حمل‌و‌ نقل کانتینری را دچار اختلال کرده و در صورت ادامه این روند در سه ماهه دوم جهان شاهد کاهش ظرفیت حمل کالا بین آسیا و اروپا از محل بحران دریای سرخ خواهد بود.
دلایل و پیامد‌های گسترش مسیر‌های تجاری روسیه به ایران و قطب شمال

دلایل و پیامد‌های گسترش مسیر‌های تجاری روسیه به ایران و قطب شمال

تحولات اخیر نشان دهندۀ تغییرات قابل توجهی در مسیر‌های حمل‌و‌نقل و تجاری است که اروپا، آسیا و خلیج فارس را به هم متصل می‌کند. سرمایه گذاری روسیه در کریدور‌های حمل‌و‌نقل از طریق ایران و قطب شمال، در کنار تحولات بندر ترکمن‌باشی، نشان دهندۀ یک حرکت استراتژیک برای تغییر شکل پویایی تجارت منطقه‌ای است. با بررسی استراتژی حمل‌و‌نقل روسیه در اوراسیا، این گزارش بر پیامد‌های مهم این امر برای ثبات ژئوپلیتیکی و منافع ایالات متحده تأکید می‌کند.
مزایا و چالش‌های سوخت‌های جایگزین در صنعت کشتیرانی

مزایا و چالش‌های سوخت‌های جایگزین در صنعت کشتیرانی

صنعت کشترانی چاره‌ای جز قبول حذف سوخت‌های فسیلی و انتخاب سوخت‌های سبز در آینده ندارد. بر اساس تصمیم سازمان بین‌المللی دریانوردی به منظور کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای در مقاطع ۲۰۳۰ و ۲۰۵۰ ناوگان کشتیرانی جهان باید بر طیف گسترده تری از سوخت‌های جایگزین تکیه کرده و راه حل‌های جدید، پیشگیرانه و اقدامات بهره‌وری انرژی انتخاب کند. خوشبختانه فعالیت‌های مربوط به تولید سوخت‌های پاک در مسیر بسیار خوبی قرار گرفته و می‌رود تاکانون توجه جامعه دریایی قرار گیرد. از سوی دیگر در حال حاضر نیز سوخت پاک تا انداز‌ه‌ای که بتواند بخشی از نیاز‌های صنعت کشتیرانی را تأمین کند، در برخی از بنادر جهان به وفور یافت می‌شود.
قطر بزرگترین قرارداد ساخت کشتی را با چین امضا کرد

قطر بزرگترین قرارداد ساخت کشتی را با چین امضا کرد

قطر بزرگترین سفارش کشتی‌سازی در تاریخ ساخت کشتی را با سفارش ۱۸ فروند کشتی فوق مدرن LNG به ارزش ۶ میلیارد دلار امضا کرد. این تعداد کشتی به ۱۰۴ فروند کشتی سفارش داده شده به کارخانجات کشتی سازی چین و کره جنوبی افزوده می‌شود.
قبلی۲بعدی