با اختصاص ۲.۵ میلیارد دلار صورت گرفت؛
دولت کره جنوبی به منظور حمایت از افزایش ظرفیت ناوگان کشتیهای کانتینری کوچک مبلغ ۲.۵ میلیارد دلار اختصاص داد.
وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد؛
وزیر راه و شهرسازی از عزم ایران و پاکستان برای توسعه زیرساختهای جادهای و بندری به منظور دستیابی به تجارت ۱۰ میلیارد دلاری دو کشور خبر داد.
پایان سال ۲۰۲۳ و سه ماهه نخست سال ۲۰۲۴ میلادی با اختلالات عمده در جریان تجارت دریایی جهانی همراه بود، زیرا کشتیهایی که وارد خلیج عدن میشوند و از دریای سرخ و کانال سوئز عبور میکنند، همچنان با خطر تنش مواجه میشوند. این موج جدید اختلال پس از بحران بیسابقه لجستیک جهانی ناشی از همهگیری کووید ۱۹ و پیامدهای آن در سالهای ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ میلادی و جنگ در اوکراین از سال ۲۰۲۲ میلادی روی میدهد.
در مجمع عمومی فوقالعاده مطرح شد:
نائب رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: در سال ۱۴۰۲ با سرمایهگذاری بیش از ۱۸ میلیون دلار، ۵ هزار دستگاه کانتینر جدید برای الحاق به ناوگان کانتینری شرکت خریداری شد.
دبیر انجمن صنفی دریانوردان:
دبیر و نائب رییس انجمن صنفی دریانوردان تجاری ایران پسکرانه بنادر را حلقه مفقوده جهش تولید در کشور توصیف کرد و گفت: توسعه اقتصاد دریامحور منجر به جهش تولید و حل مشکل بیکاری در کشور خواهد شد.
در مجمع عمومی فوقالعاده تصویب شد:
با تصویب مجمع عمومی فوقالعاده، شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران سرمایه خود را به میزان ۴۳ درصد افزایش داد.
تفاهمنامه ساخت و برقرسانی به کشتیهای الکتریکی توسط سنگاپور بین دو شرکت کشتیرانی اقیانوس آرام شرقی و Yinson GreenTech امضا شد، بر این اساس کشتیهای الکتریکی با صفر درصد آلودگی امکان دریافت برق دریایی لازم را در سنگاپور خواهند داشت.
دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران:
دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران با اشاره به اهمیت بسیار بالای «توسعه دریامحور» و «جهش تولید با مشارکت مردم» برای مقام معظم رهبری، گفت: پسکرانه بنادر، نرخ تمام شده تولید را کاهش میدهد و ایجاد مراکز تولیدی-صنعتی با توان صادراتی بالا در پسکرانه بنادر برای اقتصاد ایران امری ضروری است.
مدیرعامل شرکت پایانههای نفتی ایران با اشاره به تجهیز جزیره خارگ به آمبولانس دریایی پیشرفته گفت: ناوگان این شرکت به آمبولانس دریایی با استانداردهای روز و مورد تأیید سیستم بهداشت و درمان مجهز میشود.
برنامههای قابلیت اطمینان شرکتهای حملونقل دریایی پس از ماهها فراز و نشیب در پی بحران دریای سرخ در مسیرهای آفریقایی به نوعی ثبات رسیده و تردد کشتیها به حالت عادی درآمده است.
یک شرکت بیمهای انگلیسی برای اولین بار برای کشتیهایی که از دریای سرخ عبور میکنند با دریافت یک میلیون دلار برای مدت یکسال آنها را تحت پوشش بیمه خطرات جنگی قرار میدهد. کشتیهایی که در حال حاضر از طریق دریای سرخ تردد میکنند میتوانند از این نوع بیمه خطرات جنگی استفاده کنند.