سفیر ایران در چین ضمن تقدیر از اقدامات ناوگان ملی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در راهاندازی خطوط ریلی و جادهای در کنار حملونقل دریایی، فعالیت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را برای کشور، بسیار حساس و حیاتی دانست و تسهیل امور کشتیرانی را از وظایف سفارت پکن و کنسولگری شانگهای برشمرد.
شاخص انتشار کربن توسط کشتیها در مسیر تجارت شرق دور، شمال اروپا که همزمان با دور زدن کشتیها از دریای سرخ صورت میگیرد در سه ماهه اول ۲۰۲۴ میلادی جهش ۶۰ درصدی داشت.
دیدار وزیر حملونقل ایران و کوبا؛
وزیر حملونقل جمهوری کوبا با وزیر راه و شهرسازی کشورمان در تهران دیدار و پیرامون توسعه همکاریها در زمینه حملونقل دریایی، هوایی و ریلی گفتوگو کرد.
هند قصد دارد برای گسترش روابط خود در خاورمیانه با عمان قرارداد تجاری امضا کند.
هند به منظور واردات نفت از روسیه مجوز بیمه دریایی را به چهار شرکت روسی ارائه کرد تا انگیزه مسکو به منظور صادرات نفت بدون در نظر گرفتن تحریمهای غرب ادامه یابد.
کریدور حملونقل سبز و دیجیتال دریایی میتواند مشاغل سبز بیشتری ایجاد کند، بهبود سلامتی را برای جوامع محلی به ارمغان آورد و مزایای اقتصادی بیشماری به همراه داشته باشد.
در سالهای اخیر کشورها به دنبال توسعه زیرساختها و افزایش سهم خود از جهش حجم ترانزیت آتی هستند. همچنین، این امر نقش آنها در نظام بین المللی چندقطبی را پررنگ خواهد کرد. اما تنشهای ژئوپلیتیکی مانند جنگ غزه و بحران دریای سرخ میتواند روند ترانزیت ریلی و دریایی را با چالشهای جدی مواجه کند. از همین روی لازم است کشورهای بزرگ مانند چین، ایالات متحده، روسیه، ترکیه و ایران به دنبال تعریف کریدورها مختلف جایگزین باشند.
نرخ حمل روزانه تانکرهای نفتی که در مارس ۲۰۲۳ میلادی تا سطح ۱۰۰ هزار دلار رسیده بود با تنشهای ژئوپولیتیکی خاورمیانه در حال حاضر بین ۵۰ تا ۶۰ هزار دلار در نوسان است.
نرخ حمل کانتینر ۴۰ فوتی در پی افزایش بی رویه همزمان با بحران دریای سرخ براساس پیش بینی کارشناسان در ماههای آینده کاهش خواهد یافت. علت آن نیز مذاکره بین مدیران خطوط کشتیرانی، اپراتورها و صاحبان کالا برای انعقاد قرارداد سالانه در مسیر اقیانوس آرام است.
سنگاپور برای یازدهمین سال متوالی جایگاه برتر خود را به عنوان قطب پیشرو شهرهای دریایی سبز در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ میلادی همچنان حفظ کرده و رتبه اول را به خود اختصاص داد، در این میان ابوظبی از جایگاه ۳۲ به ۲۲ صعود کرد اما هنگکنگ در رتبهبندی سیر نزولی داشت.
بازار اجاره کشتیهای کانتینری بین ۱۰۰۰ تا ۸۵۰۰ TEU طی سه ماهه اول ۲۰۲۴ در مسیر مثبتی قرار گرفته و با کمترین نوسان نرخ اجاره، ثبات در نرخهای اجاره به خوبی مشهود است.
در زمان حمل محمولات از سوی متصدیان حمل دریایی، مواردی بروز میکند که ایشان ناچار از اتخاذ تصمیماتی نسبت به محموله بدون اخذ نظر و دستورات مالکین آن محمولات (اعم از فرستنده و یا گیرنده کالا) هستند. این موارد میتواند شامل موضوعاتی همچون بروز خسارت همگانی (General Average) و تفدیه محمولات (Jettison) و یا سایر مواردی باشد که بر اساس قوانین موضوعه و یا عرفهای جاری و شناخته شده، متصدی حمل مجاز به اتخاذ برخی تصمیمات نسبت به محموله بدون نیاز به اخذ قبلی دستورات از مالکین آن است.
در این مقاله قصد داریم به یکی از متداولترین ابعاد این موضوع یعنی عدم تحویلگیری بار از سوی گیرندگان کالا در زمان رسیدن به مقصد و راهکارهای قانونی و نحوه حل این معضل از سوی متصدی حمل بپردازیم.