۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۲
مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر:

آماده حمل ۳۰ درصد از حجم صادرات یخچالی در دریای خزر هستیم

مدیرعامل شرکت کشتیرانی دریای خزر گفت: در صورت استقبال صادرکنندگان آمادگی حمل ۳۰ درصد از محصولات صادراتی کشاورزی، باغی و گلخانه‌ای در شمال کشور را به صورت یخچالی داریم.
کد خبر: ۹۸۵۵۵

آماده حمل ۳۰ درصد از حجم صادرات یخچالی در دریای خزر هستیم

به گزارش خبرنگار مانا؛ کامبیز جهانبانی در نشست «توسعه دریا محور در دریای خزر» که به میزبانی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در محل این شرکت و با حضور اعضا و رؤسای اتاق‌های بازرگانی استان‌های شمالی کشور برگزار شد با بیان اینکه کشتیرانی دریای خزر با حمایت گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران مصمم است که به توسعه صادرات از طریق دریای خزر کمک کند، تصریح کرد: با توجه به ابلاغ سیاست‌های کلی توسعه دریامحور از سوی مقام معظم رهبری و با توجه به کاهش هزینه حمل دریایی نسبت به حمل زمینی تا رقم ۴۰ درصد، آماده هستیم که در صورت استقبال صادرکنندگان تا ۳۰ درصد از حجم کلی صادرات محصولات کشاورزی، باغی و گلخانه‌ای استان‌های شمالی را به مقاصد صادراتی حمل کنیم.

وی با اشاره به اینکه طی ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۲ تا دو میلیون و ۵۰۰ هزار تُن انواع کالا به ویژه محصولات کشاورزی از مبادی خروجی کشور به کشور‌های حاشیه دریای خزر صادر شده است، خاطر نشان کرد: ارزش این صادرات حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان و ۷۸۳ میلیون دلار برآورد شده است که نسبت به سال قبل از آن ۲۰ درصد رشد را نشان می‌هد.

جهانبانی با بیان اینکه ۳۰ درصد از کل حجم صادرات یاد شده را محصولات کشاورزی، باغی و گلخانه‌ای تشکیل می‌دهد، افزود: در این میان تنها ۸ درصد از این محصولات از طریق دریا حمل شده است در حالی‌که از حجم ۵۳۱ هزار تن آن تا ۹۰ درصد نیازمند زیرساخت حمل یخچالی است که در حمل و نقل دریایی در دسترس‌تر و ارزان‌تر است.

وی میزان حمل محصولات یاد شده به صورت یخچالی را حدود ۲۵۰۰ تُن اعلام کرد که به گفته او تنها نیم درصد از کل حجم بار صادراتی است.

مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر با اشاره به ۳۰ شناور فعال و ۱۲۰ هزار تُن ظرفیت حمل بار این شرکت، تصریح کرد: با حمایت گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران هم اکنون تعداد ۲۸۰ دستگاه کانتینر یخچالی به این ظرفیت افزوده شده است همچنین تمام شناور‌های کشتیرانی دریای خزر امکان حمل کانتینر یخچالی را دارند و نیز نخستین شناور اختصاصی حمل کانتینر یخچالی که ظرفیت کامل آن به حمل این نوع کانتینر تغییر یافته است فعالیت خود را از آغاز کرد که در نوع خود در دریای خزر بی‌نظیر است.

به گفته وی در صورت استقبال صادرکنندگان شرکت کشتیرانی دریای خزر قادر است تعداد کانتینر‌های یخچالی را طی برنامه‌ای ۶ ماهه تا یکساله به ۵۰۰ دستگاه افزایش داده و در طول سال تا ۳ هزار دستگاه کانتینر یا ۶۵ هزارتُن را جابه‌جا کند.

جهانبانی سرمایه در نظر گرفته شده برای ایجاد این ظرفیت را ۱/۱ میلیون دلار دانست و افزود: دیگر برنامه راهبردی کشتیرانی دریای خزر برای توسعه صادرات محصولات کشاورزی، باغی و گلخانه‌ای تغییر کاربری انبار برخی شناور‌های این شرکت به سردخانه است که تا ۱۰ هزارتن به ظرفیت یخچالی ناوگان اضافه می‌کند، برای این طرح نیز تا یک میلیون ۵۰۰ هزار دلار در نظر گرفته شده است که در صورت کشش بازار انجام خواهد شد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار