روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۶

رکود در بنادر اروپا و آمریکا و رونق در بنادر آسیا و آفریقا

بنادر اروپا‌یی و آمریکایی که زمانی به عنوان مرکز ثقل اقتصادی بر روی تحولات منطقه‌ای آمریکا و آسیا تأثیر بسزایی داشتند این روز‌ها با رشد اقتصادی کُند و تأثیرات ژئوپلیتیکی مواجه هستند، زیرا اقتصاد‌های نوظهور در آسیا و حتی آفریقا جلوتر از آنها توسعه می‌یابند. جالب‌ترین نکته این است که بنادر آمریکا با ضرر و زیان مواجه شده و بنادر دبی نیز از بندر روتردام پیشی گرفته است.
کد خبر: ۹۸۸۰۲

رکود در بنادر اروپا و آمریکا و رونق در بنادر آسیا و آفریقا

به گزارش گروه بین‌المللی مانا به نقل از ترید ویندز؛ پیش‌بینی‌های رشد اقتصادی جهانی در زمینه پیشرفت و توسعه تحولات اقتصادی بنادر اروپا و آمریکا در سطح پایینی قرار دارد، زیرا اقتصاد‌های آسیایی، خاور‌میانه، هند، خاورِ دور، چین و حتی آفریقای جنوبی منجر به رکود بنادر اروپایی شده است.

 در حال حاضر بنادر و پایانه‌های اروپا و بنادر آمریکا نه تنها با چالش‌های زیادی روبه‌رو هستند بلکه  تحت تأثیر جنگ روسیه - اوکراین، بحران دریای سرخ و تحرکات ژئوپلیتیکی قرار گرفته‌اند.

«النور هدلند»، تحلیلگر بنادر و پایانه‌ها در Drewry Shipping Consultants در این زمینه گفت: در سال ۲۰۲۳ میلادی شاهد تغییرات گسترده‌ای در عملکرد بازار‌های منطقه‌ای بودیم.  

علی‌رغم کاهش شدید حجم تردد کالا در اروپا و آمریکای شمالی بازار‌های آسیایی سرزنده‌تر به فعالیت خود ادامه دادند.

در ادامه آمده است: بر‌اساس گزارش سازمان تجارت جهانی (WTO) تجارت کالای جهانی در سال گذشته میلادی با کاهش شدید ۱.۲ درصدی مواجه شد، اما این سازمان پیش‌بینی می‌کند در سال ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ میلادی شاهد رشد ۲.۶ و ۳.۳ درصدی باشد؛ در این میان تقاضای واردات در سال ۲۰۲۳ میلادی در اکثر مناطق اروپا و آمریکای شمالی ضعیف بود، اما در آسیا و مناطق اصلی خاور‌میانه و کشور‌های مشترک‌المنافع وضعیت از نظر صادرات و واردات بهتر بود.  

بنادر بزرگ آمریکا در سال ۲۰۲۳ میلادی با کلی ضرر و زیان مواجه شدند که ارقام ترکیبی عملیات بنادر لس آنجلس و لانگ‌بیچ از یک سو و نیویورک و نیوجرسی به ترتیب با کاهش ۱۲.۶ و ۱۷.۷ درصدی نسبت به سال  ۲۰۲۲ میلادی روبه‌رو شدند.

بدین ترتیب عملکرد بنادر اروپایی و آمریکایی متأثر از عملکرد سال ۲۰۲۳ میلادی در حال حاضر نیز با حرکت بطئی و کُند در حال گذار است.  

«النور هدلند» در این زمینه یاد‌آور شد: گام‌های بزرگی برای بهبود شرایط تجاری بین کشور‌های آسیایی و اروپایی با کاهش تعرفه‌ها و سایر موانع تجاری انجام شده است این موارد با همراهی چین باعث ایجاد جریان درون آسیایی شده و رنجیرۀ لجستیک و تأمین کالا درون منطقه بیشتر هدایت می‌‍شود، بدین ترتیب قدرت مصرف کننده در بازار‌های  آسیایی بهتر از اروپا است.  

«مارک مک ویکار»، تحلیلگر سابق حمل‌و‌نقل دریایی نیز در این زمینه اعلام کرد: رشد کلان اقتصادی خاور‌میانه، آسیا، آمریکای لاتین و آفریقا در بلند‌مدت حاصل می‌شود، اما اگرچه اقتصاد آمریکا با رشد ۲.۴ درصدی مواجه است، اما اقتصاد اروپا از شوک‌های متعددی رنج می‌برد به‌طوری‌که بنادر اروپایی از زمان آغاز جنگ اوکراین در دو سال اخیر و همچنین بحران دریای سرخ حجم قابل توجهی از عملیات کالایی خود را از دست داده‌اند و بحران دریای سرخ بیشترین آسیب را به بنادر اروپایی وارد کرده است.  

این فعالیت‌ها باعث شده بنادر دبی از بندر روتردام پیشی گرفته و به لیست رده‌بندی دهمین بندر بزرگ جهان ارتقا یابد. بدین ترتیب در حالی‌که بنادر دبی با رشد ۳.۶ درصدی عملیات مواجه شده بنادر روتردام با کاهش ۹ درصدی حجم جابه‌جایی روبه‌رو است.  

از سوی دیگر بندر هامبورگ که بیشتر به تجارت روسیه متکی است ۱۶ درصد از توان عملیاتی خود را از دست داده است.  

مؤسسه Drewry Shipping Consultants استدلال می‌کند که بازار اروپای شمالی در حال بهبود است و کاهش عملیات کالا در بنادر اروپای شمالی به دلیل شرایط اقتصادی با تورم فزاینده‌ای روبه‌رو است که بر تولید و تقاضای مصرف کننده تأثیر دارد.  

در پایان «النور هدلند» نیز معتقد است: از دست دادن عملیات تجاری روسیه همانگونه که در سال ۲۰۲۳ میلادی بر بنادر اروپایی تأثیر گذاشت تا پایان سال در صورت ادامه جنگ و بحران دریای سرخ همچنان بر نرخ رشد ۱۲ ماهه عملیات جابه‌جایی کالا تأثیر منفی خود را تا ۱.۲ درصد خواهد داشت.

ارسال نظرات
آخرین اخبار