روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۳

رکوردشکنی ۵۰ درصدی بنادر چین در سال ۲۰۲۳

بنادر چین بیش از ۵۰ درصد ظرفیت جابه‌جایی کالا در بین ۳۰ بندر برتر جهان را در سال ۲۰۲۳ میلادی به نام خود ثبت کردند.
کد خبر: ۹۸۸۰۷

رکوردشکنی ۵۰ درصدی بنادر چین در سال ۲۰۲۳

به گزارش گروه بین‌الملل مانا، مؤسسه آلفا‌لاینر در تازه‌ترین گزارش خود به بررسی عملکرد ۳۰ بندر برتر جهان در سال ۲۰۲۳ میلادی پرداخت و نوشت بنادر چین همچنان حرف اول را در بین بنادر جهان می‌زنند به گونه‌ای که در سال گذشته میلادی ۵۰ در‌صد عملکرد  ۳۰ بندر جهان را به خود اختصاص دادند.

در ادامه گزارش آمده است:  بندر دبی که در سال ۲۰۲۲ میلادی به عنوان دوازدهمین بندر جهان شتاخته شده بود در سال ۲۰۲۳ میلادی رتبه دهم جدول ۳۰ بندر برتر را کسب کرد و از هنگ کنگ، پورت کلانگ مالزی و روتردام هلند جلوتر افتاد.

بر‌اساس این گزارش در حال حاضر بندر جبل علی به عنوان دهمین بندر کانتینری خاور‌میانه در میان ۳۰ بندر بزرگ جهان جای گرفته است.

 این گزارش حاکی است  بندر هامبورگ که در سال ۲۰۲۲ میلادی به عنوان بیستمین بندر شناخته می‌شد در سال ۲۰۲۳ میلادی به رتبه ۲۲ نزول کرد، اما بندر ناواشیوا هند همچنان رتبه  ۲۶ را که در سال‌های قبل از آن خود کرده بود مجدداً در همان رتبه جای گرفت.

در بین ۳۰ بندر برتر جهان، بیشترین تعداد مربوط به کشور چین است و از کشور‌های دیگر می‌توان سنگاپور، کره جنوبی، آمریکا، امارات، مالزی، هلند، بلژیک، تایلند، تایوان، مراکش، ویتنام، آلمان، هندوستان، سریلانکا  و اندونزی را نام برد.  

در واقع ۱۱ بندر چینی توانسته‌اند در بین ۳۰ بندر جهان  عملکرد ۵۰ درصدی داشته باشند، همچنین  در بین ۱۰ بندر برتر جهان نام سنگاپور به عنوان دومین بندر و لانگ بیچ و لس آنجلس به عنوان نهمین بندر شناخته می‌شوند.  

شانگهای چین به عنوان اولین بندر در بین ۳۰ بندر جهان که در سال ۲۰۲۲ میلادی، بیش از ۴۷ میلیون تُن عملیات جابه‌جایی داشت در سال ۲۰۲۳ میلادی به بیش از ۴۹ میلیون دست یافت؛   پس از آن سنگاپور که در سال ۲۰۲۲ میلادی بیش از ۳۷ میلیون تُن کالا جابه‌جا کرده بود در سال ۲۰۲۳ میلادی به رقم بیش از ۳۹ میلیون تُن رسید.  

در بین بنادری که بیشترین رشد را از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ میلادی داشته بندر گوانگجو چین که در رتبه ۲۷ جدول قرار دارد نسبت به عملکرد سه میلیون تُنی سال ۲۰۱۹ میلادی به عملکرد ۶ میلیون و ۱۲۰ هزار تُنی رسید که  با ۱۰۳ درصد رشد مواجه است.  

بندر تانگرمد  مراکش که در سال ۲۰۱۹ میلادی بیش از چهار میلیون تُن جابه‌جایی داشت در سال ۲۰۲۳ میلادی با بیش ازهشت میلیون تُن با  ۷۹ درصد رشد روبه‌رو است.

بنادری که در سال ۲۰۲۳ میلادی با رشد منفی مواجه بودند، لانگ بیچ و لس آنجلس با ۱۲.۶ درصد رشد منفی، هنگ کنگ با ۱۴ درصد رشد منفی، و روتردام با ۷ درصد رشد منفی، بندر آنتورپ با ۷.۲ درصد و بندر نیویورک آمریکا با ۱۷.۷ درصد رشد منفی مواجه شده‌اند.  

بدین ترتیب چین با رکورد زنی در عملیات جابه‌جایی کالا در بنادر سالی با رشد قوی را در سال ۲۰۲۳ میلادی تجربه کرد و به بالاترین رقم در بین ۳۰ بندر دست یافت. از دید کارشناسان مؤسسه آلفالاینر به نظر می‌رسد در سال ۲۰۲۴ میلادی نیز چین با رشد اقتصادی خوبی روبه‌رو شده و بنادر آن همچنان حرف اول را بزنند.

بدین ترتیب به جرأت می‌توان گفت تسلط چین بر بنادر جهان روز‌به‌روز بیشتر می‌شود، زیرا با تجزیه و تحلیل جدول مربوط به ۳۰ بندر جهان تحلیلگران آلفا‌لاینر به این ارزیابی رسیده‌ا‌ند.

 بندر نیویورک  و نیوجرسی در سال ۲۰۲۳ میلادی به عنوان بزرگترین  بازنده سال گذشته میلادی شناخته شدند، زیرا توان عملیاتی آن‌ها حدود ۱۸ درصد کاهش یافت.

رکوردشکنی ۵۰ درصدی بنادر چین در سال ۲۰۲۳
                                                                                                                جدول عملکرد ۳۰ بندر برتر جهان در سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳

 

رکوردشکنی ۵۰ درصدی بنادر چین در سال ۲۰۲۳

 

                                                                                                           جدول درآمد مثبت و منفی ۱۴ بندر جهان در سال ۲۰۲۳ (برندگان و بازندگان)

ارسال نظرات
آخرین اخبار