روز ملی خلیج فارس گرامی باد

      
۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۱
نماینده، ولی فقیه در هرمزگان:

راه حل پویایی اقتصاد دریا حضور جمعیت فعال در سواحل است

نماینده، ولی فقیه دراستان هرمزگان گفت: برخی اعتقاد دارند باید دالانی برای اتصال استان‌های کشور به دریا ایجاد شود؛ در حالیکه مشارکت مؤثر تمام استان‌های کشور و هدایت جمعیت به سمت سواحل می‌تواند این چالش را بدون دارا بودن تنش‌های اجتماعی حل کرد.
کد خبر: ۹۸۳۱۳

راه حل پویایی اقتصاد دریا حضور جمعیت فعال در سواحل است

به گزارش مانا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عبادی‌زاده امروز (هجدهم بهمن‌ماه)، در نخستین کنفرانس بین‌المللی اقتصاد دریاپایه که با استاندار هرمزگان، فعالان اقتصادی و سفرای شش کشور دوست و همسایه و هیات‌های دیپلماتیک بین‌المللی در بندرعباس برگزار شد، فرهنگ‌سازی در امر اقتصاد دریا را امری ضروری دانست و اظهار کرد: اگر امروز به سهم ایران در اقتصاد دریا نگاه کنیم، مشاهده می‌شود علی‌رغم ظرفیت‌های گسترده‌ای که در کشور وجود دارد وضعیت خوبی نداریم.

وی، با اشاره به ۶ هزار کیلومتر ساحل در مجموعه کشور و هفت استان ساحلی، عنوان کرد: ایران در حوزه اقتصاد دریا دارای ظرفیت‌های گسترده‌ای است اما اقتصاد ایران تنها از یک درصد و با احتساب نفت و گاز حدود ۲.۵ درصد از این اقتصاددریا پایه جهان سهم می‌برد.

تغییر نگاه مسئولین و مردم اولین گام برای توسعه اقتصاد دریا پایه است

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان، تغییر نگاه مسئولین و مردم نسبت به اقتصاد دریا را گام اول توسعه اقتصاد دریا پایه دانست و بیان کرد: در طول تاریخ نسبت به دریا بی‌مهری داشتیم و فعالیت‌های خود را در نزدیکی دریا متوقف می‌کردیم در حالیکه انگلستان با استفاده از همین ظرفیت دریا توانست به بخش اعظمی از سرزمین‌های جهان مسلط شود و امپراطوری خود را گسترش دهند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی‌زاده، با بیان این نکته که تمدن را همواره از منظر سخت‌افزار و نرم‌افزار نگاه می‌کنیم، عنوان کرد: پیش از بخش‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری تمدن‌ها، ابتدا باید آن اندیشه تعمیم یافته تمدن‌سازی باید در تار و پود جامعه شکل بگیرد.

وی، با اشاره به این نکته که فرهنگ تمدنی در یک جامعه موتور محرک تمدن‌سازی است، خاطرنشان کرد: پس از گسترش فرهنگ تمدنی در جامعه است که مراحل نرم‌افزاری و سخت‌افزاری آغاز خواهد شد. یعنی نه تنها نخبگان و اندیشمندان جامعه دارای تفکر تمدن‌سازی باشند بلکه تمام آحاد جامعه نیز به این مهم دست یابند.

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان، تصریح کرد: امروز علی‌رغم اینکه تلاش‌های خوبی در حوزه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری انجام شده اما هنوز حرکت ما به سمت آرمان‌های تمدنی کند است که به نوع نگاه جامعه و اندیشمندان جامعه بازمی‌گردد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی‌زاده، با ذکر این نکته که مسئولین و کارگزاران در گذشته هیچگاه ایران را کشور دریایی تصور نکردند، افزود: نوع فعالیت‌های اقتصادی انجام شده و تصمیمات اتخاذ شده در سطوح مختلف حکمرانی تاریخی ایران نشان دهنده همین امر است و همواره از دریا گریزان بوده‌اند. به همین جهت لازم است که در وهله اول بپذیریم که کشور ایران یک کشور دریایی است.

جامعه محلی در برخی از زمینه‌ها هیچ سهمی از اقتصاد دریا پایه ندارد/ سهم جامعه محلی باید مشخص شود

وی، با اشاره به سهم جامعه محلی در اقتصاد دریامحور، عنوان کرد: جامعه محلی در برخی از زمینه‌ها هیچ سهمی از اقتصاد دریا پایه ندارند و در برخی زمینه‌ها نیز دارای سهم اندکی هستند.

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان بیان کرد: حمل و نقل دریایی، کشت گیاهان با آب شور، پرورش ماهی و میگو در قفس، تولید و صادرات جلبک، انبارداری، ورزش‌های آبی، تامین نفت و گاز، تولید برق از طریق موج دریا، تجارت، گردشگری و ... از جمله ظرفیت‌های ایران در حوزه دریا محسوب می‌شود که باید مشخص شود سهم جامعه محلی در این ظرفیت‌های گسترده چه میزان است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی‌زاده، افزود: باید سهم جامعه محلی در اقتصاد دریاپایه مشخص شود. باید به گونه‌ای عمل شود که جامعه محلی بتواند در ابعاد مختلف اقتصاد دریامحور از جمله سرمایه‌گذاری و ... نقش آفرینی داشته باشد. امروز وقتی به جامعه محلی نگاه می‌کنیم تنها سهم آن‌ها صید و صیادی است و در سایر بخش‌های مغفول مانده است که باید مورد توجه باشد.

به جای اتصال استان‌ها به دریاها، جمعیت پویا به سواحل هدایت شود

وی، با ذکر این نکته باید تمرکز جمعیتی را به سمت ساحل سوق دهیم، خاطرنشان کرد: ظرفیت جمعیت در پویایی اقتصاد دریا سهم بسیار بالا و موثری دارد به همین جهت رهبر انقلاب اسلامی نیز تاکید ویژه‌ای بر این مهم دارند. تصویب احداث ۲ شهر جدید ساحلی در استان هرمزگان با ظرفیت ۱۵۰ هزار نفر و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت در سفر اخیر رئیس جمهور نیز در راستای همین سیاست تعریف می‌شود.

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان، تصریح کرد: برخی اعتقاد دارند باید دالانی برای اتصال استان‌های کشور به دریا ایجاد شود؛ در حالیکه مشارکت مؤثر تمام استان‌های کشور و هدایت جمعیت به سمت سواحل می‌تواند این چالش را بدون دارا بودن تنش‌های اجتماعی حل کرد چرا که راه حل پویایی اقتصاد دریا این است که جمعیت فعال، پویا و سرمایه‌گذار برای نقش‌آفرینی در این حوزه حضور داشته باشد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار