روز ملی خلیج فارس گرامی باد

      
۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۶

خسارت بحران دریای سرخ بر بازار بازیافت کشتی‌ها

بحران دریای سرخ باعث شده تا یارد‌های بازیافت کشتی به یک رکود نسبی برسند و در حال حاضر تنها یارد اسکراپ بنگلادش فعال به نظر می‌رسد که آن هم یک تا دو کشتی از نوع سایز کوچک در دست اسکراپ دارد و یارد‌های پاکستان، هند و ترکیه بدون مشتری مانده‌اند.
کد خبر: ۹۸۵۵۷

خسارت بحران دریای سرخ بر بازار بازیافت کشتی‌ها

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از ترید ویندز؛ در حالیکه یارد‌های اوراق انتظار داشتند در سال ۲۰۲۴ میلادی کشتی‌های سایز کوچک برای اسکراپ  به یارد‌های اوراق اعزام شوند، اما  بحران دریای سرخ باعث شد تا این بازار به رکود برسد و فعالیت‌ها ثابت بماند.  

بر‌اساس این گزارش در حال حاضر بازار صنعت اوراق کشتی بر روی کشتی‌های کوچک تمرکز کرده، اما بدون مشتری باقی مانده‌اند.   

در این گزارش به نقل از مؤسسه بازیافت کشتی‌های تجاری و فراساحلی GMS  آمده است که در حال حاضر فقط یارد‌های اوراق بنگلادش فعال هستند، اما  پاکستان در رده بعدی قرار دارد که غیر‌فعال به نظر می‌رسد. به طور کلی با توجه به افزایش قیمت فولاد یارد‌های اسکراپ با قیمت پایینی که تعیین کرده‌اند از یک سو و بحران دریای سرخ از سوی دیگر باعث شده مالکان کمتر به اسکراپ کشتی تَن دهند.

در حال حاضر در یارد اسکراپ بنگلادش چند کشتی فله بر، برای اسکراپ پهلو گرفته‌اند که قیمت هر تُن فولاد این کشتی‌ها از ۴۸۰ دلار شروع و تا ۵۲۰ دلار در نوسان است.  

به گفتۀ مسئولان مؤسسه GMS هیچ کشتی در سال ۲۰۲۴ میلادی به یارد پاکستان فروخته نشده، زیرا قیمت یارد‌های پاکستان نسبت به بنگلادش کمی پایین‌تر است.  

همچنین براساس کنوانسیون هنگ‌کنگ که چند ماه دیگر قابل اجرا است یارد‌های پاکستان از استاندارد لازم برخوردار نیستند و باید در زیر‌ساخت‌ها سرمایه گذاری کنند.  

در هند نیز کشتی‌های اسکراپی کمتر به چشم می‌خورد و در حال حاضر شهر صنعتی الانگ به عنوان شهر اسکراپ کشتی به شهر ارواح تبدیل شده و هیچ شناوری برای اسکراپ دیده نمی‌شود.  

یارد‌های اسکراپ ترکیه نیز کمتر از هند و پاکستان نیستند، زیرا قیمت پایین لیر و برابری آن با دلار باعث شده یارد‌های بازیافت با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم کنند به همین جهت هیچ کشتی قابل اسکراپی در ترکیه گزارش نشده است، زیرا قیمت‌های رایج در ترکیه به ازای هر تُن فولاد از ۳۲۰ دلار شروع شده و تا ۳۴۰ دلار تعیین شده است، اما در این میان نرخ هر تُن فولاد در یارد اسکراپ هند ۲۰ درصد نسبت به بنگلادش پایین‌تر است و صرفاً می‌توان گفت تنها یارد‌های بنگلادش کمی فعال به نظر می‌رسند که آن هم به قیمت بالای خرید کشتی‌ها به ازای هر تُن فولاد برمی‌گردد که برای کشتی‌های فله‌بر ۵۱۰ دلار و برای تانکر ۵۳۰ دلار و برای کانتینر‌ها ۵۵۰ دلار تعیین شده است.  

ارسال نظرات
آخرین اخبار