روز ملی خلیج فارس گرامی باد

      
۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۵

آسیا سال ۲۰۲۴ در تجارت دریایی از اروپا پیشی می‌گیرد

سازمان تجارت جهانی در آخرین گزارش منتشره پیش‌بینی کرد تجات جهانی کالا از طریق دریا پس از آنکه در سال ۲۰۲۳ میلادی با ۱.۲ درصد کاهش مواجه شد در سال ۲۰۲۴ میلادی به طور میانگین به رشد ۲.۶ درصدی و در سال ۲۰۲۵ میلادی به رشد ۳.۳ درصدی خواهد رسید. در این میان آسیا در واردات و صادرات از اروپا جلو می‌زند.
کد خبر: ۹۸۷۴۰

آسیا سال ۲۰۲۴ در تجارت دریایی از اروپا پیشی می‌گیرد

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از tradewindsnews؛ در این گزارش آمده است با کاهش فشار‌های تورمی در اقتصاد‌های پیشرفته جهانی و افزایش تقاضا برای کالای تولیدی این میزان افزایش توسط کارشناسان این سازمان ارزیابی شده است.

در این گزارش آمده سریعترین میزان رشد صادرات را که در سال ۲۰۲۴ میلادی شاهد خواهیم بود در آفریقای جنوبی با ۵.۳ درصد اتفاق می‌افتد، زیرا این منطقه پس از همه‌گیری کرونا در سال جاری میلادی با توجه به تغییر مسیر کشتی از دریای سرخ به سمت بنادر این قاره با رونق و افزایش تجارت مواجه می‌شود.  

در همین حال پیش‌بینی می‌شود آمریکای شمالی، خاورمیانه و آسیا به ترتیب میزان رشد بالاتر از ۳.۶، ۳.۵ و ۳.۴ را تجربه کنند؛ اما آمریکای جنوبی با ۲.۶ درصد رشد صادرات کندتر و اروپا با ۱.۵ درصد نسبت به میانگین سالانه ۲.۶ درصدی نسبت به سایر کشور‌ها عقب می‌ماند.

در بخش واردات آسیا با رشد ۵.۶ درصدی پیشتاز کشور‌های مختلف شده و در پی آن آفریقا با ۴.۴ درصد در رتبه بعدی قرار دارد، بقیۀ کشور‌های جهان به ویژه کشور‌های مستقل و مشترک المنافع با رشد منفی ۳.۸ درصدی بدترین وضعیت را دارند و اروپا با رشد ۰.۱ درصدی به سختی می‌تواند به ارقام مثبت دست یابد.  

«Ngozi Okonjo-Iweala» مدیر‌کل سازمان تجارت جهانی در این ارتباط گفت: گزارش منتشر شده از سوی این سازمان با ریسک‌های پی در پی مواجه است که ممکن است تا پایان سال ۲۰۲۴ میلادی بر تجارت جهانی تأثیر بگذارد که می‌توان به رویداد‌های ژئوپلیتیکی و تأثیر آن برقیمت انرژی و مواد غذایی اشاره کرد.  

به گفتۀ این مقام سازمان تجارت جهانی تنش‌های ژئو‌پلیتیکی مدتهاست که الگو‌های تجارت بین‌الملل را تحت تأثیر قرار داده است.  

وی در ادامه تأکید کرد: به لطف زنجیرۀ تأمین انعطاف پذیری در چهارچوب تجاری چند‌جانبه برای بهبود معیشت و رفاه حیاتی مردم جهان به سمت بهبود تجارت جهانی حرکت می‌کنیم و تلاش می‌کنیم رشد و ثبات اقتصادی خیلی درگیر مسائل ژئوپلتیکی و پیچیدگی تجاری نشود و تنش‌ها و چالش‌های آن را کاهش دهیم.  

«رالف اوسا»، اقتصاددان ارشد سازمان تجارت جهانی گفت: برخی دولت‌ها نسبت به مزایای تجارت دریایی با توجه به بحران جنگ روسیه و اوکراین  و همچنین بحران دریای سرخ به مزایای تجارت دریایی با شک و تردید می‌نگرند در حالیکه بسیاری کشور‌ها با اهداف تقویت تولید و تغییر تجارت به سمت کشور‌های نیازمند گام برداشته‌اند.  

وی تأکید کرد: تجارت دریایی در سال ۲۰۲۴ میلادی با اختلال در چند مسیر مواجه می‌شود که اولی کاهش آب در کانال پاناما، امکان کاهش ترانزیت کشتی از کانال سوئز به دلیل بحران دریای سرخ، تنش‌های ژئوپلیتیکی، عدم اطمینان سیاست‌ها و همچنین افزایش بی‌رویه نرخ‌ها است.  

وی خاطر‌نشان ساخت: کاهش ترانزیت کشتی از کانال سوئز، بازار‌های انرژی، غلات و سایر کالا‌ها را تحت تأثیر قرار داده که می‌توان آن را با دوران شیوع همه‌گیری کرونا مقایسه کرد؛ اگرچه نرخ‌ها افزایش یافته، اما در بخش‌هایی مانند خودرو، کود‌های شیمیایی، خرده فروشی و کالا‌های تجاری همچنان علی‌رغم افزایش نرخ  فعالیت ادامه دارد.

به هرحال افزایش بحران در دریای سرخ به تغییر استراتژی‌ها و اولویت بندی‌ها از سوی خطوط کشتیرانی منجر می‌شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار