روز ملی خلیج فارس گرامی باد

      
۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۳
مدیر کل بنادر و دریانوردی امیرآباد خبرداد:

تخلیه و بارگیری بیش از ۴ میلیون ۷۰۰ هزارت تن کالا در بندر امیرآباد

مدیرکل بنادر و دریانوردی امیرآباد از ثبت بالاترین رکورد تخلیه و بارگیری در ادوار فعالیت ۲۲ ساله این بندر به میزان ۴ میلیون و ۷۰۷ هزار و ۸۷۱ تن کالا در سال ۱۴۰۲ خبر داد که رشد ۴۶ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد.
کد خبر: ۹۸۷۴۱

تخلیه و بارگیری بیش از ۴ میلیون ۷۰۰ هزارت تن کالا در بندر امیرآباد

به گزارش مانا، محمد علی موسی پور گرجی در تشریح عملکرد یکساله ۱۴۰۲ بنادر و دریانوردی امیرآباد اظهار داشت:  در سال ۱۴۰۲ میزان چهار میلیون و ۷۰۷  هزار و ۸۷۱ تن کالا در این بندر تخلیه و بارگیری شد که رشد ۴۶ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد و همچنین شاخص‌های اندازه گیری، خبر از چهار میلیون و ۷۵۸ هزار و ۲۱۵ تن کالا در مجموع تخلیه و بارگیری در بنادر امیرآباد و نکا را نشان می‌دهد.

 مدیر کل بنادر و دریانوردی امیرآباد، این بندر را به عنوان دومین بندر واردات کالای اساسی در بین بنادر کشور معرفی کرد  که میزان تخلیه این نوع کالا‌ها به میزان سه میلیون و ۱۶۷ هزار و ۳۳۶ تن در سال گذشته بوده و از رشد ۷۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل برخوردار است.

 وی در ادامه ضمن اشاره به سهم  ۵۷ درصدی تخلیه و بارگیری کالا در بین بنادر شمالی کشور، به مقدار صادرات کالا‌های مختلف به کشور‌های حوزه CIS خبر داد که با رشد ۳۶ درصدی به یک میلیون و ۳۲۴ هزار و ۳۷۱ تن رسیده است و اغلب محصولات صادراتی از این بندر سیمان، لوله‌های تو پُر و مصالح ساختمانی را شامل می‌شود.

 مدیر کل بزرگترین بندر حاشیه دریای خزر از ایجاد تنوع کالایی در سال گذشته در این بندر خبر داد و افزود: با تقویت توان تجهیزاتی که در برنامه‌ها و اهداف سال جاری نیز قرار دارد و با ایجاد جاذبه برای تجار و صاحبان کالا توانستیم در نیمه دوم سال گذشته کالا‌های ترانزیتی و وارداتی را توسط ریل به بندر امیرآباد و یا از این بندر به سرزمین اصلی حمل کنیم که با این روند علاوه بر افزایش سهم ریلی و رونق بهره برداری از این نوع حمل و نقل، حمل و نقلی ایمن و کاهش ترافیک جاده‌ای را در پی خواهد داشت.

 محمد علی موسی پور گرجی گفت: یکی دیگر از برنامه‌های هدف گذاری شده دراین بندر، تسریع در روند تخلیه و بارگیری و انتقال کالا‌ها توسط کانتینر می‌باشد که در این راستا ۱۰ هزار و ۵۱۶ TEU عملیات کانتینری در سال گذشته در بندر امیرآباد انجام شده که در هم سنجی با مدت مشابه سال گذشته  رشد ۲۴ درصدی را نشان می‌دهد.

 مدیر کل بندر امیرآباد، ورود شناور‌ها به این بندر را با رشد ۴۵ درصدی نسبت به سال قبل تعداد ۱۱۷۵ فروند عنوان کرد و اظهار داشت: با توجه به کاهش تراز آب دریای خزر که در سال‌های اخیر بنادر شمالی را با چالش جدی مواجه کرده است، با انجام اقدامات به موقع از قبیل هیدورگرافی و لایروبی در مسیر تردد شناور‌ها توانستیم مسیر ایمن را برای شناور‌ها ایجاد کنیم و در سال جاری نیز برنامه‌های مدونی برای لایروبی بنادر امیرآباد و نکا در راستای ایمنی تردد شناور‌ها در دست اقدام خواهیم داشت.
 
وی همچنین از ترابری بیش از ۴۶۰ هزار دستگاه کامیون در سال گذشته جهت انتقال کالا به / از بندر امیرآباد اشاره کرد که رشد ۵۴ درصدی رادر این مقوله نشان می‌دهد که با برنامه ریزی و هماهنگی بین دستگا‌ه‌های متولی از جمله سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای توانستیم به این رکورد دست یابیم.

 موسی پور گرجی در بخش دیگری از عملکرد این بندر در سال گذشته به ترانزیت بیش از ۱۰ هزار دستگاه انواع خودرو از طریق بندر امیرآباد به کشور قزاقستان خبر داد که این خودرو‌ها از کشور‌های حاشیه جنوبی خلیج فارس وارد بندر لنگه و سپس برای ترانزیت به کشور قزاقستان از مبادی این بندر منتقل شده‌اند.
 
محمد علی موسی پور در تشریح عملکرد حوزه سرمایه گذاری بخش خصوصی در این بندر گفت:  در سال گذشته ۶ تفاهم نامه سرمایه گذاری با بخش خصوصی به ارزش ۳۳ هزار و ۱۸۴ میلیارد ریال در این بندر به امضا رسیده است که با انجام تشریفات قانونی به زودی منتج به قرارداد خواهد شد و همچنین با تکمیل پروژه‌های سرمایه گذاری در حال ساخت در زمینه سیلو‌های نگهداری غلات که در سال جاری به بهره برداری خواهد رسید، میزان ذخیره و نگهداری غلات بصورت درجا به ۴۹۰ هزار تن می‌رسد.

 وی در تشریح عملکرد بندر امیرآباد در حوزه توسعه مدیریت، منابع و پشتیبانی از غرص ۳۶ هزار و ۵۰۰ اصله نهال در اراضی بندر امیرآباد به منظور حفظ محیط زیست و در راستای کاشت طرح یک میلیارد درخت در کشور یاد کرد که این امر نشان از همکاری و هم زیستی این بندر به عنوان  بندر سبز در مجاورت زیستگاه حیات وحش میانکاله می‌باشد.

 یادآور می‌شود، بندر امیرآباد، اولین بندر نسل سوم کشور، با دارا بود ن ۱۰۶۰ هکتار اراضی پشتیبانی و ۱۵ پست اسکله و تنها بندر متصل به شبکه ریل سراسری در شمال کشور می‌باشد و بندر نفتی نکا نیز جزء بنادر تابعه این اداره کل محسوب و محدوه دریایی این بندر، منتهی الیه شرقی استان مازندران در شهرستان گلوگاه تا سواحل فرح آباد ساری را در بر می‌گیرد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار