روز ملی خلیج فارس گرامی باد

      
۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۶

سود عملیاتی ۹ شرکت کشتیرانی در سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۳ منفی شد

میانگین سود حاشیه عملیاتی ۹ شرکت بزرگ کشتیرانی در سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۳ میلادی منفی شد این رویداد از سال ۲۰۱۸ تا کنون بی‌سابقه است.
کد خبر: ۹۸۷۵۷

سود عملیاتی ۹ شرکت کشتیرانی در سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۳ منفی شد


به گزارش گروه بین‌الملل مانا؛ گزارش هفتگی مؤسسه آلفا‌لاینر حاکی است شرکت‌های کشتیرانی بزرگ در سه ماهه پایانی ۲۰۲۳ میلادی به طور گسترده‌ای با زیان عملیاتی برای اولین بار مواجه شدند. در این میان تنها شرکت‌هایی که توانستند موقعیت خود را در کل سال ۲۰۲۳ میلادی حفظ کنند Evergreen تایوان و شرکت HMM کره جنوبی بودند؛ در میان ۹ شرکت عمده دیگر شرکت‌های هاپاگ لوید، وان و کاسکو در سه ماهه اول تا سوم با حاشیه سود عملیاتی مثبت مواجه بودند؛ از سوی دیگر شرکت‌های یانگ مینگ و مرسک فقط در سه ماهه اول و دوم وضعیت خوبی داشتند.

شرکت کاسکو علی‌رغم اینکه از سه ماهه اول تا سوم وضعیت مناسبی داشت، اما هنوز آمار مربوط به سود عملیاتی سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ میلادی را منتشر نکرده است.  

با توجه به اینکه در سال ۲۰۲۲ میلادی شرکت مرسک بیشترین درآمد را از آن خود کرده بود، اما در سال ۲۰۲۳ میلادی فقط در سه ماهه اول و سه ماهه دوم به ترتیب ۱۹.۹ و ۱۳.۸ درصد  سود عملیاتی‌اش مثبت شد.

این شرکت در سال ۲۰۲۳ میلادی به طور متوسط نرخ حمل‌و‌نقل هر جعبه کانتینر را با ۱۱۵۷ دلار جابه‌جا کرد، به همین جهت در سه ماهه  سوم و چهارم سال ۲۰۲۳ با ضرر و زیان مواجه شد.  

در ادامه این گزارش آمده است با توجه به بحران دریای سرخ شرکت مرسک سود عملیاتی مثبتی را پیش‌بینی نمی‌کند.

این گزارش حاکی است در سال ۲۰۲۳ میلادی نرخ ها‌ی حمل کانتینر نسبت به سال ۲۰۲۲ میلادی به طور میانگین ۴۸ درصد پایین آمد که در برخی مواقع این رقم بین ۵۵ تا ۶۵ درصد نیز روند کاهشی از خود نشان داد.  

پیش‌بینی‌ها از دیدگاه تحلیلگران آلفا‌لاینر بدین صورت است که مشکلات دریای سرخ و خشکسالی در کانال پاناما در صورت ادامه وضعیتی را مانند سال ۲۰۲۳ میلادی فرا روی شرکت‌های بزرگ کشتیرانی خواهند گذاشت.

«رولف هابن یانسن»، مدیر‌عامل هاپاگ لوید معتقد است شرکت او در حال حاضر اگرچه شرایط عادی شدن را پیش‌بینی می‌کند، اما هیچکس نمی‌داند که تا پایان سال چه مشکلاتی فرا روی شرکت‌های بزرگ کشتیرانی قرار خواهد گرفت.

وی در پایان گفت: شرایط در حال حاضر بدتر از دوران همه‌گیری کرونا است و هیچ چیزی سرجای خود قرار ندارد، به همین جهت هیچگونه پیش‌بینی برای افزایش سود عملیاتی ارزیابی نمی‌شود.  


سود عملیاتی ۹ شرکت کشتیرانی در سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۳ منفی شد
سود عملیاتی ۹ شرکت کشتیرانی در سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۳ منفی شد

ارسال نظرات
آخرین اخبار